Mindfulness basistraining

Mindfulness betekent met volle, nieuwsgierige aandacht aanwezig zijn in het moment. Het is een manier van kijken naar je gedachten, gevoelens, lichamelijke sensaties en situaties op een vriendelijke, accepterende en een niet oordelende manier. Het is het gemakkelijkst te begrijpen vanuit zijn tegendeel: leven op de automatische piloot. Bij het opstaan, in de keuken, tijdens het autorijden, op het werk... let maar eens op hoe vaak je op routine draait, terwijl je hoofd bezig is met zaken uit verleden en toekomst. We zijn niet aanwezig in het hier-en-nu en reageren vanuit automatische patronen, waardoor we geen vat hebben op veranderingen en ons eigen gedrag. Toch kennen we allemaal ervaringen van volledig aanwezig en bewust-zijn:  een adembenemende zonsondergang, een prachtige stuk muziek of een intense ervaring zoals de geboorte van een kind. We zijn dan één en al aandacht en kunnen de rijkdom van het moment proeven, met al onze zintuigen. Volgens het boeddhisme 'verslapen'  we ons leven op die manier, en 'ontwaken' we pas als we werkelijk aandacht hebben voor het huidige moment. 

"We zijn geprogrammeerd om hard te werken voor een betere toekomst. Mensen als de Dalai Lama waren geshockeerd toen ze voor het eerst naar het westen kwamen en zagen hoe hard en streng wij voor onszelf zijn. Ik wil niet zeggen dat de doe-modus, die stand van 'als ik nu wat doe, dan kan ik er later wat aan hebben', altijd verkeerd is. Het gaat om het schakelen tussen 'doen' en 'zijn'. De doe-modus zien als een tool die je nodig hebt om dat te doen wat echt nodig is en hem daarna weer uitzetten. Wij kennen die andere stand helemaal niet. We worden 's morgens wakker en ons to do-lijstje komt meteen naar boven." (Rob Brandsma)

Dit 'leven in het nu' is vanzelfsprekend een stuk moeilijker als we te kampen hebben met pijnlijke sensaties en emoties. Onze eerste neiging is om daarvoor weg te lopen. In plaats van ons af te wenden van de pijn kunnen we leren de pijn en de emotie te doorvoelen en te aanvaarden. Het is namelijk niet de pijn of emotie zelf waar we het meest aan lijden; juist de angst ervoor en het verzet ertegen is zo zwaar. Meditatie is verrassend genoeg een heel lichamelijk proces. Voor velen onwennig, daar we gewend zijn oplossingen met ons hoofd te vinden. Het denken overschaduwt ons voelen, zien, ruiken, proeven en horen. Mindfulness betekent voelen, alles voelen wat er is. En van daaruit jezelf dat geven wat je nodig hebt, wat goed voor jezelf voelt. 

'Wakker' worden voor de werkelijkheid is meditatie. Mindfulness is mediteren. Mediteren leer je het beste onder deskundige begeleiding en vraagt om regelmatige oefening. Je leert tot rust komen (shamatha) en zorgvuldig waarnemen (vipassana).  De kracht van de methode schuilt in het trainen van het innemen van de 'getuige' positie, je waarnemende zelf. Vanuit deze positie reageer je niet meer op de automatische piloot, maar bepaal je zelf je houding tegenover wat er gebeurt. Dit geeft je een weldadige ruimte en keuzevrijheid.


Praktische informatie

Mindfulness meditatie | Basistraining 

Datum:         8 dinsdagavonden, start 24 januari 2017

Tijd:              19.30 - 21.30 uur

Locatie:        ZiNiZ, Achter de Broederen 8, Deventer

Kosten:         €410,- euro (incl. stiltedag)

Trainer:        Maike van Aartsen

Aanmelden

 


Praktische informatie

Mindfulness kennismaking | Workshop 

Datum:         Dinsdagavond 17 januari 2017

Tijd:              19.30 - 21.30 uur

Locatie:        ZiNiZ, Achter de Broederen 8, Deventer

Kosten:         €15,- euro

Trainer:        Maike van Aartsen

Aanmelden

 

No upcoming event for this category