Training Slapen kun je leren

Een doeltreffende slaaptraining bezorgt u op korte termijn een zorgeloze nacht en op lange termijn een zorgelozer leven

Kruip je vaak even vermoeid uit bed als erin? Dan verstoort een slaapprobleem waarschijnlijk je nachtrust. Iedereen heeft wel eens moeite met inslapen, of doorslapen, of slaapt een nacht niet door overmatig piekeren of een jetlag of een goed feest. Maar één op de vier mensen heeft slaapklachten die langer dan 3 weken aanhouden. Deze mensen geven aan dat insomnie (slapeloosheid) één van de meest frustrerende gezondheidsklachten is. Vaak word je er ook nog moedeloos, angstig of zeer gespannen van en kunnen er relatieproblemen ontstaan in de privé- of werksfeer.

Heb jij moeite met inslapen, doorslapen of wordt je gedurende de nacht vele malen wakker, én je hebt hier last van tijdens je dagelijkse activiteiten? Met behulp van deze intensieve training kun jij zelf je slaap reguleren en verbeteren. Mensen met langdurige - soms zelfs jarenlange - slaapproblemen merken met grote verbazing dat ze met een gestructureerde training van hun slaapproblemen af kunnen komen.

De oplossing? Geen algemene tips, maar een persoonlijke slaaptraining. Want die is afgestemd op jouw klachten en jouw doelen. De slaaptraining Slaap en Slapeloosheid is gebaseerd opcognitieve gedragstherapie en Mindfulness Based Stress Reduction. Met praktische opdrachten en persoonlijke begeleiding leer je in zes weken stap voor stap hoe je het slapen weer ontspannen tegemoet kunt zien. 

Het programma steunt op vier pijlers: slaapeducatie en slaapgewoonten/hygiëne (gedrag), houding en gedachten mbt slaap (mentaal), spanning en ontspanning (lichaam), acceptatie en betekenisgeving (emotioneel en spiritueel). Slaapeducatie bestaat uit goede voorlichting over slaap en slapeloosheid. Je krijgt informatie over de functie van slaap, de verschillende slaapfasen, de biologische klok en slaapstoornissen. Dit aangevuld met slaaphygiëne (persoonlijke adviezen en tips) kan al verandering brengen in je slaapstijl. Slaaptherapie is niet achteruit leunen en wachten tot de slaap komt. Veel mensen hebben slapeloze nachten doordat ze onbewust een verkeerde routine hebben ontwikkeld. Je gaat aan de slag met oefeningen om aangeleerde slaapgewoonten te onderzoeken en doorbreken en brengt zelf een nieuw gewenst ritme aan. 
Zorgelijkheid en gepieker over slaaptekort en gezondheidsklachten kan je ongewenst wakker houden. De training richt zich op het herkennen van niet-helpende, onrealistische (pieker)gedachten en het ombuigen van deze gedachten totdat er een realistische houding ten opzichte van het slapen ontstaat.
Elk lichaam ontspant op andere wijze. Er is een ruime keuze aan ontspanningstechnieken en meditaties om je eigen weg hierin te vinden. Zowel te gebruiken voor het slapen gaan, als overdag. Slapen is niet enkel een probleem van de nacht, maar vooral ook van de dag. Tot slot wordt aandacht besteed aan de rol die slaap en slapeloosheid in je leven heeft ingenomen. Welke betekenis de slaap heeft, bepaalt ook je gevoel erover. Mensen die de training volgden, geven aan meer innerlijke rust te vinden in het leven, en minder snel met angst en frustratie te reageren op een verstoorde nacht. 
Al met al een volledig programma vol inzichten en vaardigheden om zelf je slaap te reguleren en te verbeteren. 

Uit effectiviteitonderzoek naar slaaptherapie blijkt dat driekwart van de patiënten aanzienlijke verbetering zag, zowel in hun slaappatroon als in hun welbevinden overdag. Met een kortdurende slaaptherapie is al heel veel te bereiken. En een goede nachtrust die maakt u gezonder, energieker en beter gestemd.

Kies dus voor een deskundige behandeling van je slaapprobleem. Slaaptherapie is zowel in een groep als individueel te volgen. 

Slaaptherapie is zowel in een groepstraining als individueel te volgen. Een intake voorafgaand aan een groepstraining is optioneel.

Psychologe en integratief therapeute drs. Maike van Aartsen heeft ruime ervaring op het gebied van slaap en slaapstoornissen en is mede ontwikkelaar van de eerste slaaptrainingen die werden opgezet in 2006 in de geestelijke gezondheidszorg. Zij geeft regelmatig bijscholingen door heel Nederland over Slaap & Slapeloosheid aan collega therapeuten en hulpverleners in heel Nederland. Voor informatie kijk op de website van het BIVT (Bijscholingsinstituut voor Therapeuten).


Praktische informatie

Slapen kun je leren | Training

Datum:         6 dinsdagavonden, voor data zie agenda

Tijd:              19.30 - 21.30 uur

Locatie:        Samudaya, Magerhorst 5, Deventer

Kosten:         €305,00 euro

Trainer:        Maike van Aartsen

Aanmelden

 

No upcoming event for this category